velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۴۸۸
پ
کد خبر: ۱۱۱۷
تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - 16 August 2014
ولایتی در پاسخ به تسنیم:

موافقت مالکی با العبادی پدیده مبارکی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقامات عراقی با اتحاد خود پاسخ عملی محکمی به تلاش‌های داعش درباره تجزیه عراق دادند.

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص ارزیابی‌اش از تحولات عراق و استعفای مالکی به‌نفع العبادی و تأثیر آن در  مبارزه با تروریسم و داعش اظهار داشت:  بسیار پدیده مبارکی است که انسان می‌بیند که چنین اتحاد ملی در عراق به وجود آمده است که طرف‌هایی در  اتحاد ملی شرکت کرده‌اند، آقای مالکی هم با نخست‌وزیری آقای حیدر العبادی موافقت می‌کند و آخرین موافقتی که مهمترین آن بود، موافقت آقای مالکی است که اعلام کرد شکایت خود را پس می‌گیرد.

وی ادامه داد: این موضوع برای ما بسیار خوشحال‌کننده است که چنین یک‌پارچگی در عراق به وجود آمده است؛ علی‌رغم خواسته دشمنان عراق که بنای‌شان بر ایجاد آشوب در این کشور بود، تا انتخابات صورت نگیرد، اما انتخابات انجام شد. همچنین بنای دشمنان کشور عراق این بود که این کشور را تجزیه کند اما تمام اقوام عراق شیعه، سنی و کردها مخالف تجزیه عراق بودند و لذا رئیس مجلس که از برادران اهل تسنن است، تعیین شد؛ رئیس‌جمهور که از برادران کرد بود نیز تعیین شد و مهمترین مقامات این کشور که نخست‌وزیر است، هرچند با تأخیر اما بالاخره تعیین شد و همه از آن حمایت کردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بسیار مهم است که سرانجام سیاست‌مداران عراق به نتیجه واحد یعنی تشکیل حکومت قوی رسیدند و با تشکیل چنین حکومت قدرتمندی، حل مسائل عراق تسریع خواهد شد و دشمنان خارجی عراق می‌فهمند که مردم مصمم هستند که یک‌پارچه بمانند.

ولایتی با اشاره به اهداف دشمنان خارجی عراق و داعش تأکید کرد: یکی از اهداف آنها و داعشی‌ها که در عراق جنایت کردند، تجزیه عراق بوده است که با این اتحاد عملاً جواب عملی محکمی به تلاش‌های آنها دادند و ما امروزه بسیار اطمینان بیشتری نسبت به آینده عراق داریم هرچند که همواره مردم عراق ثابت کردند که از کشور خودشان و یک‌پارچگی آن حمایت می‌کنند و خوشحال هستیم که رأی مردم در نهایت به نتیجه رسید.

وی در خصوص دیدار صبح امروز خود با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان و انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: یکی از مهمترین صحبت‌های ما در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان است و نظر بنده این بود که آنچه مردم افغانستان بخواهند، مورد تأیید ما است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران هیچ‌گاه نخواسته در امور داخلی افغانستان دخالت کند، افزود: ایران همواره به مردم این کشور کمک کرده است؛ هم‌اکنون هم نزدیک به 3 میلیون آواره افغانی در ایران هستند و از ابتدای وقوع بحران در افغانستان و پیش از انقلاب، ایران همواره میزبان افغانی‌هایی بوده است که از وضعیت بد کشورشان به ایران پناه آوردند و بهترین رفتار را با آنها داشته است.

ولایتی ادامه داد: ایران همواره کمک کرده تا افغانستان بتواند آرامش خود را به دست آورد و از تمامیت ارضی افغانستان و حاکمیت رأی مردم حمایت کرده و مخالف افراط‌گرایی بوده است و از اینکه سرنوشت افغانستان از طریق دموکراسی و مراجعه به آرای مردم تعیین می‌شود، ما استقبال می‌کنیم.

وی تأکید کرد: هر آنچه نظر مردم باشد و مردم افغانستان بپذیرند، مورد تأیید ما است.

وی همچنین در خصوص مطالب مطرح شده در این نشست درباره وضعیت امنیتی افغانستان گفت: در مورد اینکه پایه کار یک حکومت یک‌پارچه و متحد در افغانستان باشد که در تمام این کشور حکومت و تلاش کند از هرگونه تضعیف حکومت مرکزی جلوگیری شود، در این نشست صحبت کرده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما با هر فکری که بخواهد افغانستان را تجزیه کند، مخالف هستیم و جمهوری اسلامی ایران از یک‌پارچگی افغانستان، حاکمیت رأی مردم افغانستان و تلاش‌ صلح‌جویانه بین‌المللی حمایت می‌کند و تأکید داریم که مردم افغانستان همیشه مخالف دخالت بیگانگان بودند چه در گذشته که شوروی به این کشور آمد و چه حالا که آمریکا در افغانستان دخالت می‌کند و آنها با این دخالت‌ها مخالفند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این نشست راهکاری در زمینه جلوگیری دخالت‌های آمریکا در افغانستان ارائه شد، گفت: بالاخره آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که امکان ادامه حضورشان در افغانستان نیست و لذا هرچه زمان می‌گذرد، بیشتر متوجه این واقعیت می‌شوند که باید افغانستان را ترک کنند و الّا مردم افغانستان آنها را تحمل نخواهند کرد.

ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در مورد تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان چه صحبتی شد، یادآور شد: این‌گونه که معاون دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان اشاره کرد، آمریکایی‌ها بیش از گذشته مصمم هستند که افغانستان را ترک کنند و این‌طور که آقای معاون دبیرکل فهمیده است نظر آمریکایی‌ها این است که دیگر پایگاه‌های متعدد نظامی در افغانستان نداشته باشند و بتوانند تا تاریخی که نزدیک است، افغانستان را ترک کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من به آقای یانکوبیش یادآوری کردم که مردم افغانستان به‌صورت تاریخی هیچ‌گاه حضور بیگانه را در کشورشان تحمل نکرده‌اند و از این به بعد هم روش آنها همین خواهد بود.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا اگر لازم باشد ایران برای خروج آمریکایی‌ها به افغانستان کمکی خواهد کرد، تصریح کرد: ایران هر آنچه مردم افغانستان بخواهند از آن حمایت می‌کند و تا آنجایی که ما اطلاع داریم مردم افغانستان حضور بیگانگان در کشورشان را نمی‌پذیرند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها