velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۱۹۹
پ
کد خبر: ۱۱۱۵
تاریخ انتشار: جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - 15 August 2014
ولایتی در مراسم بزرگداشت آیین فرهنگ پهلوانی:

تواضع قدم اول جوانمردی است

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در حوزه امور بین الملل و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تواضع قدم اول جوانمردی است و زورخانه های ما به منصه به ظهور رساندن صفات جوانمردی هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر ولایتی در مراسم بزرگداشت آیین فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای که عصر پنج شنبه در کاخ گلستان برگزار شد و از دانشنامه وی در این زمینه رونمایی شد افزود: قوام جامعه ایران را جوانمردان حفظ کرده اند.

وی اظهار کرد: سر خم کردن جوانمردان و پیشکسوتان ما هنگام ورود به زورخانه به منزله تواضع است و مغول ها پس از حکومت 200 ساله بر ایران نتوانستند با وجود جوانمردان ایرانی قوام ایران را از بین ببرند.

عضو تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ورزش زورخانه ای در زمان اشغال ایران توسط مغول ها بیشترین توسعه را داشته و در زمان صفویه به تکامل رسیده است.

وی اساس کلمه فتوت را بر گرفته از قرآن کریم خواند و خاطر نشان کرد: همه ائمه به جز یکی از آنها راجع به مروت و فتوت حدیث دارند.

وی با اشاره به فرایض قرآن کریم حضرت ابراهیم(ع) را یک فتا به معنای جوانمرد خواند و از اصحاب کهف به عنوان جوانمردانی یاد کرد که از محیط شرک و ظلم به غاری پناه بردند که خداوند آنها را جوانمردانی مضاعف خوانده است.

ولایتی در ادامه به شعر ˈلافتی الا علیˈ اشاره کرد و گفت: جوانمردی نیست به جز علی(ع) چرا که در جنگ احد یک تنه از پیامبر دفاع کرد و 90 زخم از آن جنگ برداشت.

وی گفت: در طی قرون گذشته فتوت نامه های متعددی نوشته شده است که یکی از آن فتوت نامه های معروف توسط ملاحسین کاشفی سبزواری در قرن نهم هجری به نگارش درآمده است.

وی فتوت را فتوت اسلامی معنا کرد و گفت: اگر بخواهیم فتوت در سطح عموم جامعه گسترش پیدا کند که این امر به واسطه ها جوانمردان قابل انجام است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به دانشنامه اش، گفت: این دانشنامه برای نخستین بار درباره فتوت و ارتباط اش با عیاران، جوانمردان، لوطیان و ورزش باستانی از ابتدای تاریخ اسلام تا زمان حال به نگارش درآمده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: