velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۰۶۶
پ
کد خبر: ۱۰۹۰
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - 24 July 2014
ولایتی در نشست‌خبری:

بان‌کی‌مون شأن دبیرکلی سازمان ملل را حفظ نمی‌کند

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: بان‌کی‌مون شأن دبیرکلی سازمان ملل را حفظ نکرده و گویی سخنگوی رژیم صهیونیستی است.

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در نشست‌خبری که در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به وضعیت فلسطین و حملات بی‌امان رژیم‌صهیونیستی به غزه، گفت: موضوع بسیار مهمی که پیش رو داریم، مسئله فلسطین است؛ نزدیک 16 روز از آغاز حملات بی‌امان و جنایت‌کارانه رژیم‌صهیونیستی به غزه می‌گذرد و مردم غزه زیر فشارهای بسیار سختی قرار گرفتند و هیچ‌کس در هیچ کجا در امان نیست.

وی ادامه داد: افراد غیرنظامی، زن‌ها، پیرزن‌ها و پیرمردها در معرض تیر و ترکش انفجارات انجام گرفته از سوی صهیونیست‌ها هستند و رئیس رژیم‌صهیونیستی به این موضوع اقرار کرده که بیمارستان‌های غزه را هدف قرار داده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: هدف قرار دادن بیمارستان‌های غزه یک جنایت جنگی است، چرا که براساس مقررات بین‌المللی حمله به بیمارستان‌ها و مراکز صلیب سرخ و هلال احمر جنایت جنگی است و رئیس رژیم‌صهیونیستی به این موضوع اقرار کرده و ادعای کاذب و بی‌منطق کرده که در بیمارستان‌های غزه موشک شلیک می‌شود و محل جنگجویان فلسطین است؛ این فرد باید حرف خود را در دادگاه اثبات کند، یعنی چنین آدمی را باید به خاطر جنایات جنگی محاکمه کنند و اگر دلیلی دال بر ادعای خود دارد، آن را در دادگاه اقامه و اثبات کند.

ولایتی خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که این ادعای رئیس رژیم‌صهیونیستی یک ادعای مضحک است که برای توجیه جنایات جنگی خود انجام داده است؛ رژیم صهیونیستی از مدت‌ها پیش ظرف این چند سال اخیر دو جبهه علیه مسلمانان باز کرده است. یک جبهه سوریه و اخیرا یک جبهه، جبهه عراق است و بدون تردید پایگاه داعش و کسانی که به عنوان تروریست مدعی هستند که در جهت پیشبرد اسلام جهاد می‌کنند و کاری جز مسلمان‌کشی و تفرقه ندارند، پایگاه اصلی‌شان اسرائیل است.

وی ادامه داد: درخبرها آمده که کسانی که در جنگ تروریست‌ها علیه مردم سوریه زخمی می‌شدند در بیمارستان‌های اسرائیل مداوا می‌شدند. بنابراین حمایت از تروریست‌هایی که کارشان مسلمان‌کشی است و ایجاد تفرقه در بین مسلمانان می‌کنند، توسط اسرائیل و آمریکا و حامیان‌شان صورت گرفته و کار مستقیم آنها حمله به غزه بود.

ولایتی با اشاره به مقاومت مردم غزه، گفت: آمریکا و اسرائیل با مقاومت مردم غزه روبرو شده و ما یقین داریم با این مقاومت دشمنان اسلام برای چهارمین بار شکست خواهند خورد؛ بار اول در جنگ 33 روزه، بار دوم در جنگ 22 روزه در غزه، بار سوم در جنگ هشت روزه و امروز که شانزدهمین روز حمله بی‌امان جنایت‌کاران جنگی به غزه است، یقین داریم که شکست می‌خورند و از کاری که کرده‌اند پشیمان خواهند شد، چرا که مطمئنیم مردم مقاوم غزه همچنان خواهند ایستاد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به بی‌حاصل بودن مذاکرات اسلو، گفت: دشمنان از مذاکرات بی‌حاصل اسلو که 22 سال از آن می‌گذرد، چیزی جز عقب‌نشینی متوالی و پی‌درپی توسط اصحاب سازش و مذاکره‌کنندگان حاصل نکردند و قدم به قدم عقب نشستند و پیروزی فلسطینی‌ها چه در انتفاضه اول و چه در نبردهایی که در غزه انجام داده‌اند، در مقاومت بوده است.

وی با اشاره به کمک‌های ایران به جهان اسلام و فلسطینیان تأکید کرد: هیچ کشور اسلامی در جهان اسلام به اندازه ایران به اقرار خود فلسطینی‌ها به فلسطینیان کمک نکرده است؛ بعد از جنگ 8 روزه در نشست‌خبری که بین آقای خالد مشعل و رمضان عبدالله صورت گرفت، آقای رمضان عبدالله به صراحت گفت که از فشنگ تا موشکی که ما در اختیار داریم، ایران در اختیار ما گذاشته است. اخیرا نیز معاون آقای رمضان عبدالله در روزهای اخیر اقرار کرده که بیشترین کمک‌ها را به مقاومت فلسطین در غزه، ایران انجام داده، یعنی ایران به عنوان کشوری که اکثریت آن شیعه هستند چه امام‌خمینی(ره) و چه مقام معظم رهبری همواره بر وحدت جهان اسلام تکیه کرده‌اند و از مسلمانان چه سنی و شیعه حمایت کرده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی گفت: زمانی من این موضوع را به آقای مهاتیر محمد در مالزی گفتم که صرف‌نظر از آنچه دشمنان علیه وحدت مسلمین انجام می‌دهند، ایران همزمان درگیر دو حمایت بزرگ بود که هیچ کشور اسلامی دیگری جرأت، توان و عزم چنین کاری را نداشته است؛ یکی کمک به بوسنی که از اکثر قریب به اتفاق مردم آنها سنی هستند و این پاسخ عملی به شایعه‌پراکنان است و ایران را متهم به این می‌کنند که فقط از تشیع دفاع می‌کند.

ولایتی تصریح کرد: ایران بیشترین غرامت‌ها را بابت حمایت از مسلمانان به خصوص فلسطینیان داده که از برادران اهل تسنن هستند؛ چه در فرمایشات رهبران ما و چه در میدان عمل ما از مسلمانان و اسلام و مسلمانی اعم از سنی و شیعه حمایت کرده‌ایم و همه‌کس می‌دانند که این امکانات بسیار پیشرفته‌ای که در اختیار مردم فلسطین است، از کجا کمک شده و ایران در رأس کمک‌کنندگان به فلسطینیان است. همان‌طور که رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری فرمودند «دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران کماکان از فلسطین حمایت می‌کنند».

وی با اشاره به در پیش بودن روز قدس، گفت: ما روز قدس را در پیش داریم و در این روز پرشورتر از سال‌های آینده شرکت خواهیم کرد؛ یکی از وظایف و رسالت‌های مجمع جهانی بیداری اسلامی، حمایت از بیداری اسلامی و حقوق مسلمانان است.

ولایتی تاکید کرد: یکی از ارکان مهم بیداری اسلامی در تاریخ معاصر موضوع فلسطین است، یعنی فلسطین و مبارزات فلسطینیان از عوامل رشد و پویایی بیداری اسلامی در جهان اسلام بوده و حال که فلسطین مورد تهاجم و حمله صهیونیست‌ها قرار گرفته ما به عنوان دبیرخانه مجمع جهانی بیداری اسلامی قصد داریم گام‌های موثری برداریم. البته گام‌هایی برداشته شده و امیدواریم گام‌های موثری برداشته شود.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی با اشاره به لزوم بازگشایی گذرگاه رفح، گفت: امیدواریم دولت مصر گذرگاه رفح را باز کند، چرا که مردم غزه به لحاظ نان و دارو در مضیغه هستند و مردم عادی نیاز به غذا دارند. حداقل مصر این همت را داشته باشد که این گذرگاه را برای کمک‌های انسانی و امداد انسانی باز کند و اگر این گذرگاه باز شود کمک‌های انسانی از سراسر جهان به فلسطین سرازیر خواهد شد که حتما دولت ایران نیز در کمک انسانی به مردم غزه پیشتاز خواهد بود.

علی‌اکبر ولایتی در ادامه این نشست‌خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که تاکنون اقدامات مجمع جهانی بیداری اسلامی برای فلسطینیان چه بوده و آیا قرار است اجلاس فوق‌العاده‌ای در زمینه حمایت از غزه برگزار شود؟ گفت: قرار این بود که اجلاس فوق‌العاده‌ای در شورای عالی در بغداد به دعوت آقای سیدعمار حکیم بعد از ماه مبارک رمضان برگزار شود، اما به دلیل اینکه دولت و حکومت عراق درگیر انتخاب ریاست‌جمهوری است، لذا این اجلاس به تعویق افتاد، اما امیدواریم در جای دیگری با موافقت اعضای شورای عالی اجلاس را برگزار کنیم. البته همه چیز آماده بود که این اجلاس در بغداد تشکیل شود، اما امیدواریم به زودی این اجلاس در محل دیگری برگزار شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران ریاست مجمع جهانی بیداری اسلامی و جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد، چه اقداماتی در زمینه فلسطین انجام داده‌ و قرار است چه ظرفیت‌هایی در این زمینه به کار گرفته شود؟ گفت: با ظرفیتی که داریم، به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد که 120 کشور عضو آن هستند، می‌توانیم و باید در این زمینه اقدام کنیم؛ تاجایی که اطلاع دارم وزارت امورخارجه در تدارک فعالیت گسترده در زمینه‌های بین‌المللی و دوجانبه جهت جلب توجه جهانیان به مسئله فلسطین است.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی با اشاره به لزوم شرکت در راهپیمایی روز قدس، گفت: بدون تردید امسال با توجه به آنچه در غزه اتفاق افتاده، این اهمیت وجود دارد که مردم ما حضور پرشورتری داشته باشند؛ زمانی که به اخبار سراسر جهان نگاهی می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که گویی هر روز، روز قدس است و این راهپیمایی‌ها در ابعاد چند هزار نفری تشکیل می‌شود که گویی ویژگی خاصی دارد. امیدواریم با احساس همدردی که مسلمانان جهان در همدردی با مردم مظلوم فلسطین دارند، راهپیمایی روز قدس هر چه باشکوه‌تر برگزار شود.

ولایتی در پاسخ به این پرسش که مطابق گزارش‌ها سطح کمک جمهوری اسلامی به گروه حماس کمتر شده و برخی ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ایران کمک نظامی و مالی به این گروه می‌کرد، اما هم‌اکنون این کمک‌ها به اتمام رسیده است، نظرتان در این خصوص چیست؟ اظهار داشت: در مورد کمک ما به حماس، تفاوت و تبعیضی میان گروه جهاد اسلامی و حماس وجود ندارد و کماکان کمک‌های جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف ادامه دارد و من از ورود به جزئیات این کمک‌ها معذورم.

وی ادامه داد: آنچه نقل کردم از زبان آقای رمضان عبدالله بود و در جنگ فعلی از زبان معاون ایشان این مورد را نقل کرده‌ام و ما هیچ پنهان کاری نداریم که بگوییم به عنوان یک وظیفه به فلسطینیان برای دفاع از خودشان کمک خواهیم کرد و می‌کنیم و شایعاتی که وجود دارد، صحت ندارد.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی گفت: ملاحضه کردید که سیدحسن نصرالله در تماسی که با خالد مشعل داشت، به آنها پیشنهاد کمک کرد.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه عملکرد دبیرکل سازمان ملل متحد درباره جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: توقع این است که یکی از ارکان سازمان ملل متحد که دبیرکل سازمان است فعال‌تر و جدی‌تر از موضع دبیرکل فعلی باشد؛ دبیرکل سازمان ملل متحد متأسفانه سخنگوی رژیم‌صهیونیستی است، یعنی در تلاویو فلسطنیان را مورد خطاب قرار می‌دهد که شما از خودتان دفاع و به سمت اسرائیل موشک شلیک نکنید.

وی ضمن مقایسه دبیرکل فعلی سازمان ملل با دبیرکل‌های سابق این سازمان، تأکید کرد: وقتی این دبیرکل را با افرادی قدرتمند و مستقلی مانند داک تامرشو که برای صلح جان خود را فدا کرد یا آقای اوتانت یا سایر دبیرکل‌هایی که شخصیت‌های برجسته‌ای بودند، مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آقای بان کی مون شأن و حد دبیرکلی سازمان ملل را حفظ نکرده و هر آنچه آمریکایی‌ها می‌خواهند عمل می‌کند.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی افزود: این وظیفه دبیرکل است که شأن و استقلال سازمان ملل را حفظ کند و اگر می‌بیند رئیس رژیم‌صهیونیستی خودش به جنایت جنگی و حمله به بیمارستان‌ها اعتراف کرده، کلمه‌ای در این زمینه بگوید و لااقل بگوید مردم فلسطین در محاصره جدی هستند و ضرورت دارد که در مورد مواد غذایی و دارویی وارد شود و این جزو وظایف سازمان ملل است که امکانات و تسهیلات را برای افراد غیرمسلح فراهم کند و راه امنی ایجاد کند که به مردم بی‌گناه کمک برسد.

ولایتی یادآور شد: دبیرکل فعلی سازمان ملل هیچ‌کدام از این کارها را نکرده و هر آنچه سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، او تکرار می‌کند. چنین دبیرکلی در تاریخ تشکیل سازمان ملل سابقه نداشته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه توقع شما از دولت مصر به عنوان یک کشور مهم اسلامی چیست؟ اظهار داشت: بدون تردید از مصر به عنوان کشور اسلامی توقع این است که نقش فعال‌تری را ایفا کند و حداقل گذرگاه رفح را برای رساندن به کمک انسانی به غزه باز کند.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی با اشاره به پیشنهاد مصر به فلسطینیان، گفت: پیشنهاد ارائه شده از سوی مصر به فلسطینیان از جانب حماس و جنبش جهاد اسلامی قابل قبول نبود و یک پیشنهاد یک طرفه است، اما توقع این است که نقش موثر وسازنده‌ای ایفا کند.

ولایتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موضع ایران در قبال ابتکار عمل مصر در خصوص توقف جنگ با اسرائیل چیست؟ گفت: اینکه فقط ما درخواست آتش بس کنیم، کافی نیست، چرا که محاصره غزه باید پایان داده شود و اجازه داده شود مردم غزه بتوانند از خود دفاع کنند تا این‌گونه از همه طرف تحت فشار نباشند. شورای امنیت سازمان ملل وظیفه دارد هرگاه صلح و امنیت بخشی از جهان به خطر می‌افتد، دخالت کند و صلح و امنیت را برقرار کند.

وی ادامه داد: ما هیچ تحرک جدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌بینیم و فقط درخواست آتش‌بس کردند، یعنی یک‌جانبه دفاع از مهاجمین صهیونیست است.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته شده هیچ‌گاه طرفین فلسطین طرح پیشنهادی مصر را نپذیرفتند، اما آقای محمود عباس دنبال این است که مقاومت را راضی به پذیرش این طرح کند. نظر شما چیست؟ اظهار داشت: ما که از آقای محمود عباس توقعی جز این کاری که کرده، نداریم؛ زیرا آقای محمود عباس هیچ‌گاه کاری در جهت حمایت از مقاومت فلسطین به خصوص تحولات اخیر نکرده و فقط پیام رژیم‌صهیونیستی را به طرف مقابل ابلاغ کرده است.

ولایتی یادآور شد: اینکه آقای محمود عباس از طرح یک‌جانبه آمریکا و اسرائیل و خودش حمایت کرده، باید شک بزرگی در ذهن ما شکل بگیرد که چطور اسرائیلی‌ها که بی‌امان مردم غزه را زیر گلوله باران قرار می‌دهند، این همان موضع آقای محمود عباس را می‌گیرند.

وی با بیان اینکه آقای محمود عباس مشروعیت خود را از دست داده است، گفت: آقای محمود عباس در میان مردم فلسطین مشروعیت لازم را ندارد و تعدادی از وزرای موجود در دولت خودگردان فلسطین، این مواضع آقای محمود عباس را نیز قبول ندارند.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی در پاسخ به این پرسش که جمهوری اسلامی ایران برای محکومیت سردمداران اسرائیل در محاکم چه اقداماتی انجام داده است؟ گفت: مقام معظم رهبری از موضع‌گیری دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور در مورد غزه ابراز رضایت کردند و تاجایی که بنده اطلاع دارم وزارت خارجه درحال فعالیت در مورد موضوعات مختلف است. امیدواریم موضوع محاکمه سران رژیم‌صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

ولایتی در خصوص اینکه آیا ارتباطی میان وضعیت عراق و سوریه با غزه وجود دارد و آیا این ارتباط در مذاکرات هسته‌ای ایران تأثیر خواهد داشت؟ اظهار داشت: حتما ارتباط وجود دارد و حمایت از صهیونیست‌ها از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق تردیدناپذیر است. اصلا این موضوع اعلام شده و چیزی نیست که ما آن را بگوییم؛ بارها و بارها سیاسیون اعلام کردند که از این گروه‌های تروریستی که علیه دولت سوریه می‌جنگند باید حمایت شود، یعنی از یک سو به سوریه حمله می‌کنند و از سوی دیگر به غزه حمله می‌کنند و خواسته همه آنها این است که مسلمان‌ها را به سمت برادرکشی سوق دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه گفته شده اسرائیل پشت بحران‌های اخیر منطقه‌ای است و داعش نیز از مرزهای ایران دور نیست، آیا این حرف به این مفهوم است که اسرائیل به ایران نزدیک شده و تهدیدی برای ایران است؟ گفت: اگر این‌طور باشد برخی عوامل آمریکا در منطقه که به نفع آمریکا کار می‌کنند و برخی تروریست‌ها و اشخاص سیاسی به مرزهای‌مان نزدیک هستند و در برخی کشورهای همسایه وجود دارند.

دبیرکل مجمع جهانی بیدرای اسلامی افزود: بعد از جنگ هشت ساله‌ای که از طرف عراق به ما تحمیل شد و مقاومت جانانه مردم ایران، دیگر کسی جرأت ندارد به ایران حمله کند، چون می‌دانند که دولت و مردم ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای آن قدر اقتدار دارند که از مرز خود دفاع کنند. پس آنها جرأت چنین کاری را ندارند.

ولایتی یادآور شد: علت اینکه ما با گروه‌های تروریستی در سوریه مخالفت می‌کنیم به دلیل اقدامات تروریستی است که این گروهک‌ها انجام می‌دهند و منافقین نیز در پناه حکومت بعثی صدام و حالا در کنار آمریکایی‌ها در عراق هستند، پس تروریست، تروریست است چه داعش و چه منافقین و این به معنی تهدید مرزهای ایران نیست. البته تجربه بسیار مهمی که دنیا از مقاومت ملت ایران دارد، جرأت ندارد به مرزهای ایران حمله کند و چنین قدرت و امکاناتی را نیز ندارد.

وی در پایان در پاسخ به آخرین پرسش خبرنگاری که پرسید نقش عربستان در عراق و حمایت از داعش را چگونه تحلیل می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: جواب این سوال نیاز به بررسی سازمان‌های بین‌المللی دارد که معلوم شود چه کسانی از تروریسم حمایت می‌کنند، اما بدون تردید هر نوع کمکی که از سوی کشورها به تروریست‌ها شود، محکوم است.


نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
امیر رضاقلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
03 مرداد 1393 - 22:31
بسمه تعالی
درود بر شجاعت، درایت و حق طلبی دکتر ولایتی عزیز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: