velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۴۵۱
پ
کد خبر: ۱۰۷۷
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ - 16 July 2014
در گفتگو با مهر مطرح شد

اظهارات ولایتی درباره واکنش کری به فتوای رهبری/ آشنایی 30 ساله با تیم مذاکره کننده دارم

دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای کشور در چارچوبی که مقام معظم رهبری تعیین نموده حرکت می کنند، تصریح کرد: یکی از دلایل ناکامی های اخیر در مذاکرات هسته ای وجود تشتت و تفرق در میان کشورهای عضو گروه 1+5 است.

دکتر علی اکبر ولایتی در گفتگو با مهر به بررسی مذاکرات هسته ای ایران پرداخت و تصریح کرد: بدون تردید ایران امروز قدرت اول منطقه است. به لحاظ سیاسی، دفاعی و امنیتی و استحکام حکومت به عنوان یک حکومت آرمانی و اسلامی، نه تنها حرف اول را در منطقه بلکه در جهان اسلام می زند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: قرار بود وزرای خارجه 6 کشور عضو این گروه در صورتی که مذاکرات هسته ای به جای نهایی رسید در انتهای مذاکرات بیایند. اما در اواسط مذاکرات ظاهرا به درخواست خانم اشتون قرار شده بود وزرای خارجه به وین بیایند که چهار نفر از وزاری خارجه آمدند و وزرای خارجه روسیه و چین نیامده اند.

وی تأکید کرد: قبل از این که نیامدن وزاری خارجه چین و روسیه نهایی شود برخی از رسانه های غربی گفتند مواضع روسیه با بقیه اعضای این گروه تفاوت دارد. بعد که به وین آمدند برخی از این وزرا زودتر آمدند و برخی زودتر رفتند و برخی ماندند و در این میان وزیر خارجه آمریکا بیشتر از بقیه ماند. این موضوع نشان از تشتت میان وزرای خارجه 1+5 دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل یادآور شد: در حال حاضر انسجامی که ابتدا میان کشورهای عضو 1+5 وجود داشت وجود ندارد. لذا یک مشکل در مذاکرات این است که ایران با یک مخاطب منسجم و مخاطبی که دارای رأی واحد باشد طرف نیست.

ولایتی تصریح کرد: لذا چگونه می توان با یک جمعی که انسجام و توافق ندارند سر یک میز مشترک نشست و با آنها به توافق رسید. به نظر می رسد در ابتدای امر یک طرف هفتمی باید پیدا بشود و میان این 6کشور میانجیگری کند و اینها را به انسجام برگرداند و مواضع آنها یکی شود و بعد بیایند با ایران مذاکره کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: یکی از دلایل ناکامی مذاکرات در ماهها و هفته های اخیر وجود تشتت و تفرق در میان کشورهای عضو گروه 1+5 است.

وی در مورد اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان نیز تصریح کرد: اعضای این تیم را 30 سال است می شناسم. آقایان عراقچی و بعیدی نژاد فارغ التحصیل دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه هستند که بنده تأسیس کردم. آقای دکتر ظریف هم از زمانی که در آمریکا دانشجو بود با نمایندگی ایران در سازمان ملل همکاری می کرد. اعضای این تیم بسیار فعال و کاردان هستند و در خط و چارچوبی که نظام و مقام معظم رهبری تعیین نموده حرکت می کنند و این موضوع را در مذاکرات از گذشته تاکنون نشان داده اند.

ولایتی تصریح کرد: اعضای این تیم در همین چارچوب حرکت می کنند و از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دفاع می کنند و توان لازم را هم دارند. لذا آنها در مقابل زیاده خواهی های آمریکا و برخی دیگر از اعضای 1+5 می ایستند و در نهایت برد با طرفی است که مقاومت می کند و پایداری نشان می دهد. در واقع این تیم دارد از حقوق ملت دفاع می کند و عملکرد آنها مورد تأیید است. مادامی که در چارچوب ترسیمی از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده حرکت بکنند مورد تأیید نظام و مردم هم خواهند بود. چرا که مردم هم خواهان این هستند که افراد کاردان در مذاکرات شرکت بکنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در مورد سخنان "جان کری" وزیر امور خارجه که گفته بود فتوای رهبر ایران در خصوص موضوع هسته ای را جدی گرفته ایم نیز تأکید کرد: آمریکایی ها اگر می خواهند از این مذاکرات سرشکسته بیرون نیایند باید به حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران اعتراف کنند. اگر چنین کاری کردند ایران به حقوقش می رسد و آمریکا و متحدینش از این مذاکرات شکست خورده بیرون نمی آیند ولی اگر به مانند گذشته بخواهند به روی اموری پافشاری کنند که هیچ مبنا و وجهه قانونی ندارد اینکه برای نمونه بگویند مدت قرنطینه طولانی باشد و ایران فقط در مرحله آزمایشگاهی کار بکند مورد قبول ایران نیست.

ولایتی در ادامه یادآور شد: آنچه آژانس تا کنون تصریح کرده این است که هیچ گونه انحرافی به سمت مقاصد نظامی در برنامه هسته ای ایران دیده نشده است. از سویی ناظران آژانس هم همیشه هستند و توافق هسته ای هم به معنای ختم مأموریت ناظران نیست. طبق NPT که ایران آن را امضا کرده آنها به نظارت خود ادامه می دهند و لذا جای هیچ نگرانی هم وجود نخواهد داشت.

مشروح این گفتگو متعاقباً منتشر می شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: