velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۹۵۹
پ
کد خبر: ۱۰۶۹
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ - 01 July 2014
دکتر ولایتی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران:

ناصرخسرو در برابر سلفی گری و خشک مغزی ایستاد

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سلفی گری و خشک مغزی در دوران ناصرخسرو نیز وجود داشت ولی او در برابر این تفکر ایستاد و صدمات زیادی را در این مسیر متحمل شد.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی که گزارش برگزاری همایش «ناصرخسرو» توسط دبیر علمی این همایش ارائه شد، علی اکبر ولایتی اظهار داشت: آنچه که امروز در جهان اسلام شاهد آن هستیم یعنی سلفی گری و خشک مغزی که موجب جنایات و خونریزی های زیادی در سوریه، عراق و... شده است، در دوران ناصرخسرو نیز وجود داشت و حکیم ناصرخسرو قبادیانی در برابر این تفکر ایستاد و صدمات زیادی را در این مسیر متحمل شد.

وی افزود: در این موضوع که این شخصیت بزرگ محب و دوستدار اهل بیت (ع) بوده است، شکی نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در زمینه شعر و ادب نیز ناصرخسرو با برگزیدن سخت ترین اوزان شعر فارسی، اشعار فاخری سروده که بعد از او کمتر شاعری جرأت کرده وارد این اوزان سخت شود.

ولایتی گفت: ناصرخسرو در دوران سخت تاریخ ایران، یعنی اواخر قرن چهارم بدون هیچگونه ترسی در اشعار خود از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به نیکی یاد می کند و این بسیار ارزشمند است.

وی افزود: بر خلاف آنچه که گفته می شود این حکیم بزرگ در یک تحول روحی به تشیع گرایش پیدا می کند نه بر اثر تبلیغات.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: زمانه ناصرخسرو در جهاتی با وضعیت امروز جهان اسلام شباهت دارد و می توان حول محور این شخصیت یک جریان مقابله با سلفی گری در محیط های فرهنگی جهان اسلام شکل داد.

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: در این همایش تلاش می کنیم ناصرخسرو به عنوان یک ایرانی محقق محب اهل بیت و شجاع که در مقابل حاکمیت بنی العباس ایستاد، معرفی شود و حتماً برخی از افکار و آثار او نیز مورد نقد قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ناصرخسرو از بسیاری شعرای دیگر فارسی زبان که عمر خود را در مدح پادشاهان ظالم گذراندند، آزاده تر بوده و به همین دلیل مورد خشم و غضب بسیاری از پادشاهان معاصر خود قرار گرفته است.

در گزارش علمی دبیر همایش ناصر خسرو با اشاره به تشکیل کارگروه های علمی ذیل این همایش، موضوعات مورد بررسی در این همایش نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش، جمع آوری نسخ خطی آثار ناصرخسرو و ساماندهی انتشار این آثار، چاپ تمبر یادبود این همایش و نحوه قدردانی از مقالات و آثار ارائه شده مورد اشاره قرار گرفته است.

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:

توجه به مبانی جامعه شناسی و مردم شناسی آثار ناصرخسرو، رفع برخی شبهات در مورد آثار وی از جمله سفرنامه مشهور ناصرخسرو، استفاده از شخصیت ناصرخسرو برای اتحاد بین مذاهب اسلامی، قدردانی از مترجمین آثار ناصرخسرو به زبان های مختلف، استفاده از افکار و آثار ناصرخسرو برای استخراج مبانی تبلیغ دینی و تولید آثار تصویری مناسب و فاخر پیرامون شخصیت ناصرخسرو.

در این همچنین موضوع برگزاری همایش گرامیداشت حکیم ابونصر فارابی مورد بررسی قرار گرفت و اعضا مقرر کردند معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه شیعه شناسی در این زمینه با همکاری مشترک، برنامه ریزی برگزاری این همایش را انجام دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: