velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۶۹۴
پ
کد خبر: ۱۰۶۱
تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - 21 June 2014
علی اکبر ولایتی در مصاحبه با «سی‌سی‌ تی‌وی»:

هیچ کشوری اجازه اعزام نیرو به عراق را ندارد

علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر معظم انقلاب، در گفتگویی مفصل با شبکه انگلیسی زبان سی سی تی وی چین شرکت کرد و درباره موضوعات مربوط به تحولات اخیر عراق و آمادگی ایران برای کمک به این کشور، در صورت درخواست رسمی دولت عراق از ایران، صحبت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین، "تیان وی"، مجری برنامه دیالوگ در این شبکه ابتدا میهمان خود را معرفی کرد و گفت: پروفسور علی اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه پیشین ایران، که اکنون به عنوان مشاور ارشد امور بین‌الملل رهبر معظم ایران فعالیت می‌کند، میهمان امروز برنامه ما است.

ولایتی در خصوص احتمال همکاری ایران و آمریکا در مورد عراق پاسخ داد: این احتمال وجود دارد که این دو کشور، در برخی از موارد، در جهتی یکسان کار و تلاش کنند، اما نه در همکاری با هم.

وی افزود: هر دو کشور (ایران و آمریکا) از مالکی و همچنین استقلال و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کنند و خواهان عدم تجزیه عراق به بخش‌های کوچک تر هستند. هر دو کشور نیز خواهان عاری بودن عراق از افراطی‌گری هستند که خطری بزرگ برای عراق، سوریه و همه کشورهای منطقه است. از اینرو هیچکس نمی‌تواند بپذیرد که پدیده‌ی افراطگرایی در منطقه رشد کند. این همان علتی است که ایران با افراط گرایی مخالف است و آمریکا نیز با افراطی‌گری مخالف است. لذا اگر چنین باشد، در این راستا، این دو کشور در جهت یکسان حرکت می‌کنند، اما این به معنای همکاری میان این دو کشور (ایران و آمریکا) نیست.

دکتر ولایتی ادامه داد تا این لحظه من هیچ چشم‌اندازی برای همکاری میان این دو کشور نمی‌بینم، زیرا آنان (آمریکایی‌ها) به دنبال اهدافی خاص (در عراق) هستند، ولی ما (ایرانیان) درپی اهداف دیگری هستیم. براساس ارزیابی‌های ما، آنان(آمریکایی‌ها) به دنبال نوعی استیلا در عراق و برخی دیگر از کشورهای مهم و نفت خیز در منطقه هستند. این در حالی است که ما می‌دانیم دولت کنونی عراق مخالف هرگونه سلطه جویی کشورهای خارجی است.

ولایتی در خصوص اینکه ایران چه کمکی می‌تواند به عراق بکند؛ گفت: هر کمکی که آنان (رسماً) از ما بخواهند. اگر دولت قانونی عراق و آقای مالکی به عنوان نماینده اصلی این دولت، از ایران، به عنوان کشور دوست و همسایه، درخواست کمک کند، ما به او (مالکی) بدون هیچ محدودیتی کمک خواهیم کرد. ایران می‌تواند به آنان (عراقی ها) در هر زمینه ای کمک کند.

ولایتی افزود: ما تجربیات فراوانی در این زمینه داریم، زیرا بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان، ما با حملات تروریستی در ایران مواجه شدیم و از اینرو تجربه کافی برای مبارزه علیه تروریسم داریم. به علت روابط دوستانه ای که ما با دولت سوریه داریم، آنان از ما خواسته اند که به ارتش آنان آموزش و مشورت دهیم؛ و ما نیز همین کار را کردیم. اگر دولت عراق از ما بخواهد نیروهای این کشور را برای جنگ علیه تروریسم آموزش دهیم و تجربیات خود را در مقابله با تروریسم به آنان (نیروهای عراقی) منتقل کنیم، ما درنگ نخواهیم کرد.

ولایتی افزود: اگر آمریکایی ها می خواهند به دولت عراق کمک کنند، اولاً باید تروریسم را محکوم کنند و ضمناً باید کسانی را که از این تروریست ها حمایت مالی می کنند نیز محکوم کنند. کشورهایی که مستقیم یا غیر مستقیم و از طریق سیاسی یا ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به تروریست ها از آنان حمایت می کنند، باید از سوی آمریکا محکوم شوند. آنان (تروریست ها) نباید با دست باز در عراق، سوریه، افغانستان، نیجریه، کنیا و سایر نقاط جهان فعالیت داشته باشند. آیا این تروریست ها قادرند چنین عملیاتی را بدون حمایت برخی از کشورهای ثروتمند انجام دهند و این در حالی است که همگان می دانند کشورهایی که به تروریست ها کمک می کنند، چه کشورهایی هستند.

ولایتی ادامه داد: اگر آمریکا آماده کمک به دولت قانونی عراق باشد، البته بر اساس درخواست کمک دولت عراق، این کاری کاملاً قانونی است و به تصمیم دولت عراق در این رابطه بستگی دارد. در غیر این صورت، هیچکس و هیچ کشوری، از جمله ایران، آمریکا، یا هر کشور دیگر، اجازه اعزام نیرو به عراق ندارد، زیرا عراق کشوری مستقل است و اگر هر کشوری بخواهد نیروی یا تجهیزات به عراق بفرستد، باید در پی درخواست رسمی آن از سوی دولت قانونی عراق باشد.

تا جایی که من خبر دارم، تاکنون آقای مالکی از آمریکا درخواست نکرده است که برای کمک به عراقی ها، نیروی نظامی آمریکایی به عراق گسیل دارد، اما اگر آمریکا می خواهد صد یا دویست سرباز (آمریکایی) را برای حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد بفرستد، این امری مهم نیست.

ولایتی افزود: ایران هیچ نیت یا هدف بدی در رابطه با عراق برای سلطه در درون این کشور ندارد. ما نمی خواهیم در امور داخلی عراق مداخله کنیم، بلکه فقط می خواهیم به کشور همسایه مان عراق که اخیراً به صورت راهبردی، از حکومت دیکتاتوری به حکومت دمکراتیک تبدیل شده است، کمک کنیم. ما دو کشور همسایه هستیم که در بسیاری از امور با هم اشتراک و تشابه داریم. هر دو کشور، کشورهای مسلمان هستند. حرم های مقدس ما، به عنوان شیعیان، اکثراً در عراق است. ما درباره شرایط عراق، تا جایی که به حرم های مقدس مربوط می شود، بسیار حساس هستیم. از اینرو ما انگیزه ها و محرک های کافی برای کمک به عراقی ها داریم که این اماکن مقدس را تحت حفاظت قرار دهند. از اینرو اگر آنان از ما کمک بخواهند، دولت و مردم ایران بدون هیچ مکثی به دولت و مردم عراق کمک خواهند کرد.

ولایتی تأکید کرد: اکثریت قاطع مردم سنی با ما هستند و با افراطی گری مخالفند و از بودن حرم های مقدس امامان (شیعه) در عراق، عربستان سعودی و ایران حمایت می کنند (مشکلی با آن ندارند). فقط اقلیت معدودی از سنی ها افراط گرا هستند؛ اکثریت سنی ها افراط گرا نیستند.

ولایتی افزود: این شرایط در تمام کشورهای اسلامی وجود دارد. از اینرو، ما که با افراطی گری مخالف هستیم، صرفنظر از این که این افرادِ افراطی سنی یا شیعه باشند، این بدان معنی که این فرقه گرایی نیست، بلکه این صرفاً مشکلی است که ما با افراد افراطی داریم، صرفنظر از این که آنان سنی یا شیعه باشند، اما متأسفانه در حال حاضر، آنان سنی هستند، اما نه اکثریت سنی ها.

ولایتی در ادامه گفت: برخی از کشورها در منطقه وجود دارند که از این نوع افراطی گری حمایت می کنند. علت اصلی حمایت های مالی و تسلیحاتی این کشورها از گروه های افراطی در منطقه، رقابت میان آنان برای دستیابی به اهدافی سیاسی در منطقه بوده است که منجر به افزایش افراطی گری در منطقه شده است. نه فقط جنگ در عراق؛ بلکه در سوریه، لبنان، سومالی، نیجریه، الجزایر، تونس، لیبی و بسیاری از کشورهای مسلمان و غیرمسلمان، مشکل افراطی گری ظهور پیدا کرده است.

ولایتی از چین به عنوان کشور غیرمسلمان که با افراطی گری مواجه شده است صحبت کرد و گفت: اخیراً مشکلاتی در بخش غربی چین با همین نوع افراط گرایان بوجود آمد، که شما از آن مطلع هستید. اخیراً افرادی افراطی از سین کیانگ، چچن، و حدود هفتاد کشور جهان، حتی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان به سوریه رفته اند و اکنون اکثریت آنان وارد عراق شده اند. همین امروز من اخبار را در تلویزیون تماشا می کردم که اعلام شد، مردی از تونس در عراق فرماندهی گروهی را به دست داشت که در حال کشتار برخی از مردم عراقی بودند ما بر این باوریم که اکثر نیروهای افراطی، صرفاً افرادی ساده لوح هستند که به ابزاری در دست کسانی که در پشت پرده از آنان حمایت می کنند، تبدیل شده اند.

ولایتی افزود: مناسبات کنونی ما (ایران) با دولت و اکثریت مردم عراق، بسیار خوب و برادرانه است و ما، تا جایی که در توان داریم، آماده‌ی کمک به آنان هستیم، البته اگر آنان از ما درخواست کمک کنند. اگر آنان چنین کنند، نه تنها دولت ما، بلکه مردم ما نیز آماده‌ی رفتن به عراق و کمک به آنان هستند. صدها هزار تن از مردم ایران آماده‌ی عبور از مرز، بر اساس درخواست دولت عراق، هستند تا در برابر این اشخاصی که برخلاف تمامی قوانین و اصول اسلام عمل می‌کنند، بایستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: