velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۱۰۳
پ
کد خبر: ۱۰۵۵
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - 17 June 2014
در نشست روسای مراکز مطالعاتی و روزنامه نگاران چین مطرح شد

تحلیل ولایتی درباره حمله داعش به عراق

علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عملیات تروریست های تکفیری داعش در عراق را جنگ روانی بر علیه نوری المالکی نخست وزیر عراق دانست.

به گزارش ایرنا، وی در نشست تبادل نظر و پرسش و پاسخ با روسای مراکز مطالعاتی و روزنامه نگاران ارشد چین که شب گذشته در محل سفارت ایران در پکن برگزار شد، گفت پیروزی نوری المالکی در عراق قابل پیش بینی بود.

وی گفت: شورشیان پس از پیروزی نوری المالکی برای ایجاد جنگ روانی از مرز سوریه وارد عراق شدند و ما مطمئن هستیم دولت عراق بر شورشیان فائق خواهد آمد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاکیدکرد ˈنوری المالکی کنترل عراق را در دست دارد. شورشیان برای ایجاد این جنگ روانی در عراق از 70 کشور مختلف از جمله چین، آمریکا و کشورهای آفریقایی به این کشور وارد شده و گروه تروریستی داعش را تشکیل داده اند.

انتخابات پارلمانی عراق دهم اردیبهشت سال جاری برگزار شد و نتایج آن دولت آینده این کشور را رقم زد که نخست وزیری مجدد ˈنوری المالکیˈ بود.

گروه های تروریستی در آستانه انتخابات پارلمانی عراق نیز عملیات تروریستی و انفجارهایی را در مناطق مختلف این کشور برنامه ریزی کردند. آنان بیش از 15 نامزد نمایندگی مجلس عراق را ترور کردند.

علی اکبر ولایتی گفت که کشورهای عربی نفتی پولدار تامین مالی شورشیان عراق را بر عهده دارند.

وی در ادامه در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، گفت: ایران به فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود در چارچوپ آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت که ایران در حال طراحی و ساخت چندین نیروگاه هسته ای است و نیازمند اورانیوم غنی شده نیروگاههای تولید برق است.

وی در خصوص روابط ایران و چین نیز گفت: اراده دو دولت بر روابط راهبردی است. در این سفر نیز ما به دنبال یافتن زمینه های فکری و مطالعاتی روابط راهبردی ایران و چین هستیم.

وی نقش رسانه ها را در آشنایی بیشتر دو ملت بزرگ ایران و چین بسیار مهم دانست و گفت: آشنایی دو ملت از همدیگر زمینه اصلی روابط دولت های دو کشور است.

ولایتی در مورد جایگاه ایران در روابط بین المللی، گفت: ایران هم اکنون رییس جنبش عدم تعهد است که در واقع 120 کشور جهان ریاست ایران را پذیرفته اند.

وی در ادامه با اشاره به ابتکار ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور چین برای ایجاد کمربند اقتصادی جاده ابریشم، آن را ˈابتکار خوبیˈ دانست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ریشه های تاریخی روابط اقتصادی و اجتماعی به پایداری مناسبات فعلی کشورها کمک می کند. نوسازی فکری جاده ابریشم متناسب با زمان حال به گسترش مناسبات در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کمک می کند.

وی تاکید کرد ایران کاملا با ایده گسترش جاده ابریشم موافق است و آن را به نفع توسعه روابط خود با چین و سایر کشورهای آسیایی می داند.

به گفته ولایتی، گسترش مناسبات در مسیر جاده ابریشم علاوه بر روابط اقتصادی امنیت منطقه را نیز تقویت می کند.

وی همچنین با اشاره به دیدار خود با معاون نخست وزیر چین تاکید کرد: گسترش روابط ، رفت و آمد نخبگان و اندیشمندان دو کشور، افزایش مبادلات دو کشور و همکاری های منطقه ای برای مبارزه با افراط گرایی مورد اتفاق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است.

دکتر علی اکبر ولایتی در سفر به چین روز گذشته با رئیس آکادمی علوم اجتماعی چین نیز دیدار کرد . وی در این دیدار روابط دو کشور را در زمینه روابط خارجی بسیار مناسب دانست و گفت: ما رابطه با چین را به عنوان رابطه ای راهبردی و استراتژیک می دانیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین روز گذشته با ˈیانگ جیه چیˈ معاون نخست وزیر چین دیدار و خواستار تعمیق روابط راهبردی دو کشور شد.

وی قرار است امروز با حضور در موسسه مطالعات بین الملل وابسته به وزارت امور خارجه چین با تعدادی از نخبگان این کشور میزگرد مشترک برگزار کند.

ولایتی پس از آن با سفر به شانگهای از مراکز علمی این شهر چین بازدید می کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: