velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۰۰۸
پ
کد خبر: ۱۰۴۵
تاریخ انتشار: شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - 14 June 2014

ولایتی: نمی‌توانم در نشست روحانی شرکت کنم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: به دلیل دعوت برای سفر به چین و هماهنگی این سفر پیش از دعوت آقای روحانی نمی توانم در نشست روز شنبه رئیس جمهور شرکت کنم و امیدوارم که در آینده جبران کنم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار با هیات آلمانی در جمع خبرنگاران در این باره که عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفته است در صورت عدم توافق در مذاکرات هسته ای، ایران غنی سازی را از سر می گیرد، گفت: ایران در حفظ حقوق هسته ای خود مصر است و به هیچ وجه از حقوقی که متعلق به ملت است و خطوط سیاست های حفاظت از این حقوق را مقام معظم رهبری ترسیم کردند عدول نخواهد کرد.

وی افزود: در طرف مقابل بعضی از اعضای 1+5 تمایلشان این است که ایران از حقوق هسته ای محروم باشد ولو اینکه بازرسان هسته ای بارها و بارها تاکید کرده اند که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است ولی آنها نمی خواهند این قدرت هسته ای حتی در چارچوب مصرف صلح آمیز در اختیار ایران باشد. ایران که اهل مذاکره است وآماده است که در هر نقطه ای از جهان که لازم است مذاکره داشته باشد و از حقوق هسته ای خود دفاع کند.

ولایتی گفت: بر این اساس مذاکرت بر سر جای خود هست و ادامه پیدا می کند و ایران هیچگاه مذاکرات را ترک نمی کند اما این در چارچوب سیاست هایی است که مقام معظم رهبری تعیین کرده اند و برای حفاظت از حقوق هسته ای ایران است.

وی افزود: ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای نمی تواند تحت تاثیر فشارهایی که دیگران وارد می کند قرار گیرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات هسته ای بعد شش ماه تمدید می شود، اظهار داشت: این بستگی به این دارد که مذاکرات چگونه پیش رود ما فعلا امید داریم که بعضی از طرفهای مقابل که در مواضع غیر منطقی خود سرسختی نشان می دهند، در این دور از مذاکرات عقلانیتی را که باید نشان دهند ما کاملا در چارچوب یک منطق بین المللی پسند حرکت می کنیم و از حقوق هسته ای ایران کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در این باره که مذاکرات وی با هیات آلمانی در چه راستایی بود، اظهار داشت: ما درباره موضوعات منطقه ای گفتگو کردیم هیات آلمانی درباره عراق اظهار نگرانی کردند بنده اطمینان دادم که بر اساس آنچه ما اطلاع داریم دولت عراق با اقتدار تمام بر تروریست ها پیروز می شود آقای مالکی اوضاع را اداره خواهد کرد و این حرکات مذبوحانه تروریستی نمی تواند در اقتدار دولت و ملت عراق خدشه وارد کند.

ولایتی همچنین اظهار داشت: با هیات آلمانی در رابطه با روابط دوجانبه و مسائل مربوط به هسته ای نیز گفتگو کردیم. رابطه خوب ایران و آلمان در طی سالها و دهه های گذشته نقش عمده ای در این امر داشته که ایران و آلمان بیش از سایر کشورهای اروپایی روابط خود را گسترش دهند و هر دو توافق داشتیم باید در منطقه آرامش وجود داشته باشد.

وی گفت: درباره اوضاع عراق، سوریه و اوکراین نیز گفتگو و تبادل نظر داشتیم.

مشاور مقام معظم رهبری در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در این باره که آیا در نشستی که رئیس جمهور برگزار و از کاندیداهای دوره یازدهم ریاست جمهوری دعوت کرده است شرکت خواهد کرد افزود: من بر اساس قرار قبلی که با مقامات چینی داشتم و از مدتها پیش از بنده دعوت کرده اند که به چین سفر کنم روز شنبه صبح زود عازم این کشور هستم و از آنجا که دعوت آقای روحانی بعد از سفر بنده به چین است و این قرار ملاقات نیز از پیش تعیین شده بود متاسفانه نمی توانم در نشست آقای روحانی حضور یابم و امیدوارم که در آینده جبران کنم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: