velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۷۳۰
پ
کد خبر: ۱۰۱۳
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - 25 May 2014
در 4 خرداد 1365 «مك‌فارلين»، مشاور امنيت ملي امريكا وارد ایران شد

ولایتی: از ماجرای مک ‌فارلین خبر نداشتم

بیست و هشتمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان» به موضوع ماجرای «مک ‌فارلین» و موضع مقامات سیاسی ایران از جمله علی‌اکبر ولایتی،‌ اکبر هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی در رابطه با این موضوع اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ماجرای «مک ‌فارلین» یا ماجرای ایران کنترا که به ماجرای «ایران گیت» نیز معروف است به معامله تسلیحاتی ایران با ایالات متحده آمریکا و اسراییل از ۲۹ مرداد ۱۳۶۴ ۱۳ اسفند ۱۳۶۵ بازمی‌گردد.

در این ماجرا آمریکا از طریق نفوذ ایران، سعی در آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان کرد و در ازای آن برخی قطعات ادوات جنگی و نظامی را که به واسطه تحریم امکان فروش آن‌ها به ایران نبود، در اختیار ایران قرار داد. پول فروش این تسلیحات به طور پنهانی به ضدانقلابیون نیکاراگویه موسوم به کنترا داده می‌شد. اسراییل نیز بخشی از معامله فروش تسلیحات به ایران را در دست گرفت و از این طریق سعی در شکست ‌نخوردن ایران در مقابل جبهه متحد عربی مخالف اسراییل داشت.

در این شماره از نشریه الکترونیکی گذرستان (زیر نظر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی)، 17 مقاله درباره ماجرای مک فارلین و روایت‌های مختلفی که از این ماجرا در میان مقامات سیاسی شده است، را به تصویر می‌کشد.

«ماجرای مک فارلین به روایت هاشمی رفسنجانی»، «ماجرای مک ‌فارلین چه بود؟»، «سفر مک فارلین به روایت یک شاهد عینی»، «پشت پرده ماجرای مک‌ فارلین در گفت‌وگو با علی‌ هاشمی‌رفسنجانی»، «مک ‌فارلین چگونه لو رفت؟»، «ولایتی: از ماجرای مک ‌فارلین خبر نداشتم»، «ماجرای مک ‌فارلین و موضوع رابطه با آمریکا» و «جاسوسی آمریکایی، ‌عامل ایران کنترا» برخی از مقاله‌هایی هستند که در این شماره بازتاب داده شده‌اند.

در مقاله‌ای با عنوان «ولایتی: من از ماجری مک‌فارلین خبر نداشتم» درباره اظهار بی‌اطلاعی ولایتی آمده است: «بعد از این‌که مک ‌فارلین آمد و رفت، من متوجه شدم. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این تصمیم با موافقت نظام صورت گرفته بود. آمریکایی‌ها در خواست داشتند. ایران نیز در سطحی محدود آن را پذیرفته بود. به هر حال هنگامی‌که از این امر مطلع شدم به دلیل تصمیم سران نظام در مجلس از آن دفاع کردم.»

در ادامه این نشریه، مقالات دیگری با عناوین «بازنگری ماجرای مک‌ فارلین»، «بازیگران ماجرای ایران‌گیت چه کسانی بودند؟»، «روایت محسن رضایی از ماجرای مک‌فارلین»، «بازخوانی پرونده ماجرای مک‌فارلین»، «نقش منتظری در ماجرای مک ‌فارلین»، «روایتی از ماجرای مک‌فارلین» و «قدیری ابیانه: کیک مک ‌فارلین را در فرودگاه خوردند، کلت و انجیل را به هاشمی دادند» منتشر شده است.

«گذرستان» عنوان مجله‌ای الکترونیکی است که در آن مجموعه‌ای از مقالات حول موضوع‌های خاص در حوزه تاریخ معاصر ایران به علاقه‌مندان وپژوهشگران عرضه می‌شود. مطالب این مجموعه عمدتا از میان مقالاتی که قبلا در تارنماهای مختلف منعکش شده، برگزیده شده و هدف از باز انتشار آن‌ها تسهیل کار محققان، دانشجویان و پژوهشگران است.

بیست‌و هشتمین شماره نشریه الکترونیکی «گذرستان» در پایگاه اطلاع‌رسانی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به نشانی http://gozarestan.ir قرار گرفته است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
دکتر فریبا صحابی
Iran, Islamic Republic of
05 خرداد 1393 - 05:43
به این آدرس اینترنتی مراجعه کردم و مطلب مورد نظر را خواندم. متاسفانه فقط بخشهای بسیار کوتاهی از مصاحبه در این سایت مندرج است (تقریبا فقط عناوین). مطالبی که تا این اندازه مهم اند باید به طور کامل در اختیار مردم قرار گیرند زیرا در متنهایی که ارزش تاریخی دارند کلمات و عبارات بسیار ارزش دارند و نمی توان از خلاصه و گزیده نتیجۀ لازم را برداشت کرد. پیشنهاد می کنم لااقل در سایت آقای دکتر ولایتی متن اصلی تهیه و بارگذاری شود تا مورخان و پژوهشگران تاریخ دفاع مقدس از آن استفاده کنند. توفیق آقای دکتر ولایتی و همکارانشان را از خداوند مسئلت دارم.
دکتر فریبا صحابی
Iran, Islamic Republic of
05 خرداد 1393 - 06:40
به نظر من یکی از خواندنی ترین مقالات این مجموعه مصاحبه با آقای قدیری ابیانه است. حتما بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها